УКР
РУС
  • +38 (067) 962-24-42
  • +38 (050) 239-68-92
  • Пн - Пт: 08:30-17:00
Замовити дзвінок

ОСНОВНІ АСПЕКТИ, ПОВ’ЯЗАНІ З ВПРОВАДЖЕННЯМ ПРОГРАМНИХ РРО (ПРРО)

📅 04.10.2024

Як маніпулювати розрахунковими документами в ПРРО?

            Впровадження програмних РРО (ПРРО) в Україні є частиною процесу модернізації системи реєстрації розрахункових операцій і спрямоване на спрощення та оптимізацію ведення бізнесу, а також на підвищення рівня прозорості фінансових операцій. З 2020 року використання ПРРО стало можливо для суб'єктів господарювання, і це вплинуло на ринок роздрібної торгівлі та послуг. Розглянемо основні аспекти, пов'язані з впровадженням програмних РРО, їхні переваги, виклики та особливості.

        Згідно закону України від 06.07.95 № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», програмнийРРО створює розрахункові документи в електронному вигляді для подальшої передачіїх до фіскального сервера податкової служби, який їх реєструє та зберігає. Згідно діючого законодавства, всі електроні документи підпадають під дію Закону України від 22.05.2003 № 851-IV "Про електронні документи та електронний документообіг" та повинні мати обов’язкові реквізити а саме:


Основні вимоги до електронного розрахункового документа:

1. Обов'язкові реквізити електронного розрахункового документа:

Назва суб’єкта господарювання (продавця), який здійснює операцію.

Адреса господарської одиниці, де здійснена операція, або адреса офісу (для онлайн-продажів).

Податковий номер або інший ідентифікаційний код суб’єкта господарювання.

Дата і час здійснення розрахункової операції.

Номер чека та номер фіскального реєстратора (РРО або ПРРО).

Найменування товарів або послуг, їх кількість та ціна за одиницю.

Загальна сума до сплати, окремо виділені суми податків (ПДВ, акциз та інші).

Сума отриманих коштів (готівкою, банківською карткою або іншим способом).

QR-код або інший унікальний ідентифікатор, за яким можна перевірити фіскальний чек в базі даних ДПС.

Фіскальний номер чека, отриманий після фіскалізації в ДПС.

Для ідентифікації автора електронного розрахункового документа, може використовуватися електронний підпис чи електронна печатка.

2. Фіскалізація документа:

Електронний розрахунковий документ має бути фіскалізований фіскальним сервером ДПС, тобто зареєстрований у системі Державної податкової служби України через функціонал програмного РРО. Це підтверджує, що чек є дійсним і інформація про операцію передана до податкової служби.

3. Вимоги до формату:

Електронний розрахунковий документ, повинен бути створений у цифровому форматі, який дозволяє передавати його покупцеві через електронну пошту, SMS, месенджери або інші цифрові канали зв’язку.

Формат чека у паперовому вигляді, повинен відповідати наказу Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13 «Про затвердження Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів. В електронному вигляді має бути таким, щоб його можна було легко зберігати, пересилати та перевіряти на справжність. 

Накладанням електронного підпису та/або електронної печатки, є обов’язковою вимогою при створенні електронного документа.

4. Зберігання даних:

Суб’єкт господарювання зобов'язаний зберігати інформацію про всі електронні розрахункові документи протягом періоду, визначеного законодавством (не менше 3 років). Це стосується як електронних, так і паперових чеків.

5. Перевірка дійсності чека:

Покупець за допомогою QR-коду, або фіскального номера що відображається на фіскальному чеку, може перевірити факт здійснення покупки через спеціальний сервіс Державної податкової служби.

Для підтвердження фіскального чеку як електронного документа, необхідно перейти на сайт Міністерства Юстиції України, та перевірити його за допомогою цього сервісу. Для здійснення такої перевірки, по перше цей електронний документ повинен бути підписано електронним підписом чи печаткою, по друге електронна печатка чи підпис, повинен бути передано покупцеві разом з електронним документом.

6. Надання ЕРД покупцю:

Продавець зобов’язаний надати покупцеві електронний чек одразу після здійснення розрахункової операції. Це може бути зроблено через будь-який цифровий канал зв’язку (електронна пошта, SMS тощо), якщо покупець вказав відповідні дані. Треба зауважити, що на сьогоднішній день, розрахункові електронні документи що струються програмними РРО не надаються покупцеві, а надається лише його копія у паперовому вигляді. Це є порушення Закону «Про електронні документи та електронний документообіг» .

7. Відповідність стандартам ДПС:

Програмне РРО яке використовується для створення електронних розрахункових документів, має відповідати вимогам Державної податкової служби, щодо формування, передачі та зберігання фіскальних чеків. Ці вимоги щодо програмних РРО, Законом до кінця не врегульовані, тому тут є небезпека для самовільного тлумачення законодавчої бази з боку податкової служби, та накладання на продавця незаконних штрафних санкцій.  

Переваги електронних розрахункових документів:

Як що цей процес до кінця з боку Закону врегулювати, то тут дійсно є де які переваги. 

Зручність: Покупець може зберігати чек у цифровій формі, що зручно для подальшого використання або пред'явлення для повернення товару.

Економія ресурсів: Відсутність необхідності друкувати паперові чеки зменшує витрати на папір.

Екологічність: Використання електронних розрахункових документів, зменшує обсяг використання паперу, що сприяє охороні навколишнього середовища.

Прозорість: Система вже на сьогоднішній день забезпечує автоматичне надсилання інформації про розрахункові операції до податкової служби, що підвищує рівень прозорості бізнесу. Також електронний документ в будь який час можливо перевіртети.

Висновок:

            Електронні розрахункові документи, є важливим інструментом для сучасного бізнесу, оскільки спрощує розрахункові операції та полегшує ведення бухгалтерського обліку. При правильній роботі з електронними розрахунковими документами,    можливо ефективніше працювати в умовах ринкової економіки. 

                Що стосується концепції програмного РРО в тому вигляді в якому воно є на сьогоднішній день, то тут є певні недоліки, а саме:

              Справа в тому, що електронні розрахункові документи які формуються та надаються покупцеві товару чи послуг, є знеособленні,   і їх можливо дублювати (роздруковувати в необмежній кількості) та надавати різним покупцям якщо продається один і той же товар чи послуга (наприклад квітки, автомобільний паркінг, інтернет магазин, послуги фітнес центру чи інше). Це є маніпулювання електронними розрахунковими документами. Це відбувається тому, що згідно Закону про РРО, програмний РРО це є звичайна програма, яка встановлюється на будь який незахищений пристрій у супереч вимогам щодо класичного РРО. Цю схему зловживання розрахунковими документами законодавці знають, також як і проблему з маніпулюванням розрахунковими документами в режимі офлайн, де можливо їх корегувати, видаляти, створювати нові, але вирішувати ці недоліки щодо програмних РРО ніхто не хоче.

Виникає питання ЧОМУ!